S novým školním rokem přibylo i množství prvňáčků. Má ale váš potomek vhodné pracovní podmínky k plnění domácích úkolů? Pokud jste stále nestihli vybavit dětský pokoj vším potřebným, měli byste být na pozoru. Návyky, které si dítě osvojí v prvních několika měsících školní docházky, mu často zůstávají.

Psaní úkolů u jídelního stolu?

Psaní úkolů u jídelního stolu není dobrý návyk. Když se dítě začíná učit první říkanky, psát první písmenka a číslice, mělo by to dělat u stolu k tomu určenému. Nejlépe v dětském pokojíčku, kde bude mít vyhrazený pracovní kout. Takhle u dítěte vypěstujete určité návyky, které se pak budou opakovat až do dospělosti.

Nábytek dětského pokojíčku by měl mít své místo. Pokojíček předškoláka a školáka se liší především v nároku na pracovní stůl a židli. Měli byste pokoj rozložit do několika zón. Na herní zónu nesmíte zapomenout, přestože máte doma školáka. Hry a odpočinek jsou velice důležité. Odpočinková část v podobě postele či pohovky je také důležitá. Měla by být v dostatečné vzdálenosti od hracího i pracovního koutu, aby dítě nemělo tendence si jít hrát, přestože je čas na spánek. Nakonec pracovní část. Zde nesmí jistě chybět psací stůl, polohovatelná pracovní židle a dostatečný zdroj přírodního i umělého světla. Dítě by si mělo připadat v pracovní části pohodlně a příjemně, aby si i psaní úkolů a učení se spojovalo s podobnými dojmy. Zkuste se tedy domluvit a dotvořit toto místo podle jeho představ.

U prvňáčků je důležité rozvíjet vztah ke škole. Od rána až do večera musí mít pocit, že se do školy těší, přestože musí stávat dřív, nemůže si ve škole dělat, co chce, má vyhrazený čas na hraní a jídlo, doma si nemůže hrát, ale nejdřív napsat úkoly. Pakliže vypěstujete pozitivní vztah ke škole už u prvňáčka, máte téměř vyhráno. Dítě pak bude mít další ročníky povinné základní docházky o něco jednodušší.